Om det här med mål

På fredag är det dags, 7.45 ska jag vara på Akademiska för första informationsmötet i min utredning inför en eventuell överviktsoperation. Jag håller på och förbereder mig själv mentalt för vad som kommer att ske, jag har hittat några grupper på Facebook för människor som precis som jag är på väg eller har gjort en överviktsoperation och där man stöttar och peppar varandra, tror jag kan behöva det, speciellt kontakten med andra som ”vet”.


Utredningen består utav
(Såhär står det i informationsbladet jag fått skickat till mig från Akademiska)

1. Gruppinformation av sjuksköterska och dietist
information om överviktskirurgi, operationsmetoder, risker med mera
Information om matvanor inför och efter överviktskirurgi.
Provmåltid, du serveras en måltid som följer rekommendationen för hur du ska äta efter operationen.

2. Sjuksköterska, enskilt besök
Samtal om aktuell livsstilssituation med fokus på matordning, ätbeteende, fysisk aktivitet, tobak och alkohol.

3. Dietist, enskilt besök
Personliga kostråd och möjlighet att ställa frågor om mat. (Kan behövas fler besök)

4. Psykolog eller beteendevetare, enskilt besök
Vi behov ingår även bedömningssamtal med psykolog eller beteendevetare i utredningen.

5. Läkare, enskilt besök
Innan läkarbesöket sker provtagning samt EKG. Vid besöket gör läkaren en medicinsk bedömning och en samlad bedömning av hela utredningen. Om du bedöms vara lämplig för överviktsoperation får du remiss till aktuell kirurgmottagning som tar det slutgiltiga beslutet om operation bör genomföras.

Ibland krävs det ytterligare utredning innan beslut om remiss till kirurgmottagning kan tas.


Jag har spenderat hela sommaren att fundera och tänka och framförallt peppa mig själv, det är nu det här ska ske, och skulle utredningen komma tillbaka och säga att jag inte är lämpad för operation, ja, men då får jag ta hjälp att ta tag i det själv ändå..

Jag har funderat mycket över det här med mål och sådant.. Någonstans på vägen måste det väl finnas mål så man vet hur långt man har kommit.. Jag kommer som jag känner idag inte vilja bestämma mig för en vikt jag MÅSTE nå (Vem vet vad jag säger om det efter operationen?) men mina första mål är dessa tre ting.

2014-08-18 22.15.58

Mina tre ringar, dessa blir mina mål, Kaméringen får jag på mig redan idag, men kan inte ha den på mig en hel dag, det vill jag kunna göra innan nästa sommar.. ”MorfarEddiringen” (den med stor bergskristall i) vill jag kunna ha på mig någon gång efter operationen och min ”Tonåringsring” (den lilla guldringen i förgrunden)  vill jag också kunna ha på mig på ena ringfingret. Jag kan idag ha den på mitt lillfinger och kommer använda mig av den som en påminnelse varje dag om vad jag har påbörjat och kämpar för, så den sitter sedan idag på lillfingret varje dag.

De här målen kommer ju garanterat att ändras längs resans gång, men det här är mina allra första mål, och jag är nöjd med dessa och det är ju faktiskt huvudsaken!

2 reaktioner på ”Om det här med mål

  1. Magda

    Jag hoppas du uppnår dina mål! Innan jag hittade viktväktarna så trodde jag aldrig att jag skulle kunna gå ner i vikt på egen hand. Jag hade testat ”allt” men jag klarade inte av förbuden. Nu tror jag på mig själv. Huvudsaken är att man hittar nåt som gör att man tror att man klarar det, nåt man kan leva med för resten av livet. Oavsett vad hoppas jag att allt går bra och att du når dina mål! Jag har en kompis som nyss gjort den operationen och hon var ett såntdär otursfall där allt möjligt gick snett men hon är ändå jättenöjd med sitt val och har redan tappat massor i vikt på 4,5 månad. 🙂 kram!

  2. Pingback: 13 Maj 2016 – Sofia Stensby

Kommentera

