Informationsmötet – check

Så igår var första mötet på Överviktskliniken på Akademiska Sjukhuset, bara att hitta dit var ju ett äventyr.. Det var 3e gången jag var på sjukhusområdet, men det är ju som en labyrint, men tillslut hittade jag, och det var ganska skönt att jag inte behövde leta parkering (hade lånat ut bilen under tiden som mötet pågick), så jag tror det får bli buss till mötena hädanefter.

7.45 skulle vi vara där, och vi var ca. 15 styckna som är aspiranter på operationen (+ några anhöriga). Jag kände mig så omhändertagen och välkomnad av personalen som vi mötte, de förklarade att det här minsann inte är någon genväg till viktminskning, det här är något man kommer få leva med resten av livet, skönt att få det avklarat.

Vi fick massor med information under 3 timmar och träffade sjuksköterska, dietist och som hastigast en av psykologerna på avdelningen. Sköterskan berättade om att det finns två olika operationer man kan göra, antingen en Gastric Bypass eller en Duodenal Switch som den kallas. (tryck på länkarna för mer information om vad de olika ingreppen är för något.) och enligt mitt BMI så skulle jag kunna få göra den större operationen (Duodenal), men det får bestämmas under utredningens gång känner jag, det är ju personalen på sjukhuset som är experterna, och jag är glad bara jag får hjälp!

Informationen utgick mest från Gastric Bypass-operationen, om det blir en Duodenaloperation för mig så gäller lite annan information, men det tar vi då.. 😉

Jag fick reda på att man kan räkna med att gå ner upp till 75% av sin övervikt, men att man själv kan påverka med kost och motion för att nå ner ännu mer om man vill/kan det.

2014-08-23 19.05.06

Jag har bestämt mig för att börja tänka om kring rutiner och sådant så det är en pusselbit som redan ligger på plats när det väl är dags för operationen. Det betyder att börja äta enligt schema, minska portionerna men att äta mellanmål och frukost blir väl den största omställningen för mig. Men det ska nog gå bra ändå. Schemat jag tänkt mig är anpassat för att passa min arbetsdag så gått det går, 16.30 är alltid ungdomsverksamheterna igång t-ex där vi börjar med att äta något. Så det ska nog passa tror jag! TIll en början nu blir det väldigt enkla mellanmål typ frukt bara för att komma in i rutinerna, men efter operationen så blir det jakt på proteinerna i varje mål mat! Planen är väl också att sluta med all söt mat och dryck eftersom det också är något man ska utesluta innan operationen.

Ett steg i taget är det som gäller, och det är nu det gäller.

Kommentera

