3 Augusti 2015

Jag tänkte jag skulle förtydliga lite och informera om vilken typ av överviktskirurgi det är jag ska göra.

Jag ska alltså göra en duodenal switch och inte en gastric bypass. Det är två helt olika metoder och ger olika resultat, det skiljer en hel del mellan de olika operationerna åt.

procedure-switch

Nedan är saxat från Akademiskas informationshäfte (Hittar du här)

Operationskriterier för DS

  • BMI över 50
  • Långvarig övervikt
  • Upprepade bantningsförsök och livsstilsförändringar som inte lett till bestående viktminskning
  • Rekommenderad ålder 18-60 år
  • Inga diarrébesvär

Duodenal switch

I fall med mycket kraftig övervikt kan duodenal switch bli aktuell. Vid denna operation görs magen om till ett smalt rör. Nedre magmunnen bevaras och tunntarmen kopplas till tolvfingertarmens första del. Bukspott och galla hamnar därför i en egen tarmslynga och kommer i kontakt med den intagna födan först i sista metern före grovtarmen. Detta gör att en del av näringen i den intagna födan inte hinner tas upp i tunntarmen. Tillsammans med den förminskade magsäcken leder detta till en kraftfull och kvarstående viktnedgång.

Enligt informationen jag fått hos sjukhuset också är att en GBP görs med hjälp av titthål, medans en DS (Duodenalswitch (lär er förkortningen, det är den jag kommer använda i fortsättningen)) görs med öppen operation. Det är också så att jag kommer kunna äta större portioner än någon som är GBP opererad (även om jag inte kommer kunna äta lika stora portioner som jag gör nu). Det är väl egentligen de största skillnaderna (som jag vet om än så länge) som folk kommer märka av. Återkommer med mer information när jag själv får reda på den! Jag tror att just det här med portionsstorleken kommer vara det som många kan ha åsikter om.. Det brukar ju vara så att folk har väldigt mycket synpunkter utan att ha all fakta klar för sig. Så nu vet ni, alltså får ni inte döma mig efter operationen, för ni har fått information om hur det ligger till.

Första dagen på flytet är också snart genomförd, inte jättefarligt. Dryckerna smakar som utspädd havreyoghurt som jag åt när jag var liten och allergisk mot mjölk typ. Tjoho! Bara 41 dagar kvar med flyt! *tänker positivt*

Kommentera

