29 augusti 2015

så är nu även Augusti snart slut. Det är helt galet vad snabbt det gått. För mig har augusti varit lite av en transportsträcka, till spännande september! Det är ju då allting drar igång på riktigt! 
Jag har nu varit och lämnat några rör blod för blodgruppsanalys inför operationen. På tisdag är det EKG som gäller och sen är det dags för inskrivning! Jag har dessutom gått med på att vara med i en forskning ang tarmfunktionen vid DS operationer, så det blir ett besök extra på akademiska. Men om det kan ge dem några extrasvar som kan hjälpa någon i framtiden så ställer jag mer än gärna upp! 

  
Som jag skrev i förra inlägget så har jag nu också nått min målvikt. Nu har jag gått ner 10% av min ursprungsvikt (GALET!!) och kommer därför också bli godkänd för operationen (iallafall i det avseendet).
Nu börjar det också sprida sig att jag ska göra operationen. För många blev det på riktigt när datumet för operationen kom, och då spred det sig snabbt! (För/nackdelen med att bo på liten ort). Och jag har stött på många olika typer av reaktioner. Det finns de som stöttar galet mycket och bra 💕, det finns de som ska analysera och hjälpa mig att klara det här utan operation (tack, men nej tack), det finns de som försöker projicerar sina egna rädslor om en sådan här operation på mig (också tack men nej tack, men här misstänker jag att det finns ett visst mått utav avundsjuka att jag vågar, iallafall för vissa), och det finns de som jag egentligen inte har eller vill ha en relation till som blivit arga på mig att jag inte berättat för själv utan de har tvingats höra det ryktesvägen (sorry men har du försökt förstöra allt för mig sedan tre år tillbaka och fortfarande gör så tänker inte jag berätta det här för dig, jag väljer själv vilka jag berättar för!). Jag har säkert glömt några, men de här är de vanligaste. 

Något jag också märkt är att äldre människor oftare ”har en kompis som ångrar över allt annat att de någonsin gjorde en GBP”, de historierna är ingenting som jag vill höra på, faktiskt. 1. Det är inte den operationstypen jag ska göra, har fortfarande inte träffat någon som känner någon som känner någon som gjort en DS. 2. Komplikationer är något jag diskuterar med ansvarig vårdpersonal. Jag ska kunna sova de sista nätterna innan operationen och behöver inte höra om din kompis vars mage spruckit och ut kom en enhörning, eller andra komplikationer. Nopp, jag vet vad jag gett mig in på. Jag vet riskerna, men jag vet också riskerna med att fortsätta vara fet! 

Det här är inte ett enkelt beslut som jag tagit. Det har under året varit många sömnlösa nätter där jag funderat och funderat. Många samtal med Gud, många samtal med familjemedlemmar. Men det här är mitt val, snälla ta det inte ifrån mig! Det här är det valet jag gjort och det är det rätta för mig. Det känner jag i hela kroppen, och jag tror att det också är därför som jag inte haft några egentliga svårigheter med flytet. Det är en känsla av självklarhet som sträcker sig genom hela kroppen. 
Sista 16 dagarna.. Slutspurten.. Nu kör vi! 

Kommentera

