6 Oktober 2015 – Första dagen på resten av mitt liv

Dag 2 – Tisdag

Jag vaknade tidigt på tisdagen, för min rumsgranne blev väckt för att han skulle iväg till operation tidigt den morgonen. Jag hade lyckats sova några timmar i sträck under natten, för att sedan vakna och sedan somna om igen, så jag kände mig ändå hyfsat utvilad.

När dagpersonalen väl kom in så visade det sig vara dags för en ny omgång prover, mediciner (flytande alvedon) och nytt dropp och lite annat sådant morgonfix, när sedan allt sådant var ordnat så plockades katetern bort och sedan ville de ha upp mig för att upp och röra mig. Då kände jag mig redo! Nu kör vi tänkte jag. MEN, på inskrivningssamtalet den 7 september så fick jag beskrivet för mig hur jag skulle ta mig i och ur sängen… Kan väl säga så att minnet inte riktigt fanns där och jag var dum nog och försökte använda mina magmuskler… Big misstake.. Upp kom jag, men det började vätska och blöda från såret. Tack och lov hade jag inte ont, och det var snarare personalen som blev uppstressade över det än jag.. Men jag fick hjälp med att lägga på ett extra förband (De ville inte ta bort det närmsta omslaget innan 24 timmar efter operationen gått, så jag fick ett extra ovanpå). Sen promenerade jag till fåtöljen i hörnet av rummet, och där satt jag sedan med min ipad och mobil och kollade (sov) igenom något avsnitt av Downton Abbey. Det kom in människor på rummet som undrade hur allting var, och eftersom jag var helt okej så blev de jätteglada, de var också glada över att jag promenerade på egen hand mellan sängen och fåtöljen och att jag satt upp och verkade så nöjd (dock var jag ganska mosig i skallen, men det tar vi inget extra för..) Jag kom på senare att det måste varit ”ronden” som varit på besök, haha, man är inte alltid med i svängarna!

På eftermiddagen som Julia på besök och hon hade med sig hårtofsar till mig och hjälpte mig att packa upp lite av mina saker, tänk vad jag är glad för att hon gjorde det, men vet inte om jag sa något vettigt, var som sagt ganska mosig den här dagen.

Under hela dagen fick jag många sms, telefonsamtal och så, men jag orkade knappt hålla i telefonen, och att skriva sms var en konst bara det (mos i skallen, remember). Så fick du ett sms de här dagarna, känn dig ärad! 😉 Fick du inte, ta inte illa upp! 🙂

Jag fick en ny rumsgranne, som hade fått sin operation uppskjuten till dagen därpå, han skulle göra en gastric sleeve, så vi pratade lite.. Sen kom det stora problemet..

Mina förbannade blodkärl…

Det började svida i ena handen där jag hade en av mina portar (hade haft i bägge men man hade beslutat att plocka bort porten från den ena) och jag sa till, problemet var att det var mitt i personalavlösning och nattpersonalen skulle precis gå på, så jag blev lite bortglömd en stund.. Sen sa jag till igen, och då hade också droppet tagit slut vilket gjorde att jag inte fick någon morfin heller.. Det hela slutade med 7 timmar utan smärtstillande och att en narkossjuksköterska fick komma upp och sätta in en ny port på mig i andra handen. Då hade i princip all nattpersonal försökt, men hon satte den på första försöket.

Det tog en stund innan jag fick sovit ordentligt den natten alltså..

3 reaktioner på ”6 Oktober 2015 – Första dagen på resten av mitt liv

  1. Husfruen

    Kul att läsa om dina upplevelser, särskilt eftersom jag själv är på slutet av min resa. OP för tio år sedan och stor bukplastik för två veckor sedan.
    Jag måste dock få be dig att inte kalla PVK för port, port är slang för port a cath.
    Titta in på I mitt huvud hon har skrivit en hel del om sin op för två år sedan.
    Lycka till vidare, kram

    1. Åh tack! Jag och min rumskamrat på sjukhuset låg och diskuterade vad det kunde heta, och vi kom fram till att port lät bekant! 😜

      Tack för tipset, tyvärr är det inte samma operation som vi gjort och därför lite olika tips, råd och så för oss..

      Hur har din bukplastik gått? Är du nöjd?

  2. Husfruen

    Jag är en så länge jättenöjd, de tog bort 20 cm och två! kilo. Jag är rejält svullen och lika tjock runt om som innan op men det går ju över. Korsetten ska jag gå med dygnet runt i en månad och så en till dagtid.
    Om du följer mig på insta kan jag skicka dig några foton på hur det ser ut och hur det blir, följer din mamma och heter h-husfruen.

Kommentera

