8 Augusti 2016

Om det här med Göteborgsvarvet..!

 

I början av Juni bestämde jag mig för att börja ta tag i det här med träningen på riktigt. Jag tänkte att jag när jag kom hem från Taizé skulle börja springa (Jag hade ju lovat på ett planeringsmöte på jobbet att jag skulle springa Hallstaviksloppet på 3 km i början av september). Så då hoppade jag på en träningsplan på Runkeeper. Att jag skulle börja springa 5 km, utslaget på 2 månader. Jag tänkte att 2 km ”gratis” var väl ingenting, och det kunde jag ju göra. Innan jag åkte till Taizé fick jag besked om att jag skulle byta jobb, så  Hallstaviksloppet blir inte av, men viljan och motivationen att börja springa fanns där ändå…

 

Hem från Taizé kom jag, bara för att bli totaldäckad med en förkylning. Här var jag taggad och redo att börja springa, och så blir jag liggandes med astmaproblem och feber…

 

Men så blev jag frisk, och gav mig ut på en promenad, och tänkte att jag skulle börja långsamt nu när det inte fanns någon tidspress med att få igång springningen inför loppet, men det var ändå skönt att komma igång någonstans. Promenaden ledde in mig på en skogsväg, bara för att jag 100 meter in skulle göra en totalvändning pga anfallande mygg, och då sprang jag för att bli av med myggen, och sen fortsatte jag springa. och springa och springa. Den dagen blev det 3 km, varav jag sprang 1 km! SÅ SKÖNT!

 

Sen har jag fortsatt på samma bana hela semestern. 17 gånger kan runkeeper räkna ihop att jag varit ute under Juli månad. Och jag har ökat tiden och distansen med hjälp av världens bästa coach! Så när morbrorsfrun föreslog att vi skulle springa Göteborgsvarvet, så var det ingen tvekan. För ett år sedan så trodde jag inte att jag skulle må så här bra, vara i såhär bra skick… Från att ha suttit hos psykolog och gråtit för att jag inte ens vågat ge mig ut på en promenad av rädsla för att ramla och inte kunna få hjälp av någon (om jag skulle bryta benen…) till att nu kunna springa. Det är en sådan underbart skön känsla! Att känna hur kroppen jobbar, och hur mycket jag klarar.

 

Så nu finns ett klart och tydligt mål: 2,1 mil den 20 Maj! Och det ska jag bara klara – såklart!

En reaktion på ”8 Augusti 2016

Kommentera

